Onderwijs
Ons onderwijs sluit aan bij het talent van het kind
Ons onderwijs sluit aan bij de behoefte van kinderen en richt zich op de ontwikkeling van talenten. We houden rekening met verschillen tussen kinderen, zoals verschillen in ontwikkeling, in werktempo, in wat kinderen aankunnen qua leerstof en in interesse. Vanaf groep 4 werken de kinderen bij een aantal vakken met een tablet. Door gebruik te maken van tablets kunnen wij ons onderwijs nog beter afstemmen op het niveau van het kind en op wat hij of zij nodig heeft.
‘Onze leerkrachten zetten zich volledig in om ieder kind echt te leren kennen en begrijpen.’
We starten gezamenlijk met de introductie van een opdracht, vaak in de vorm van een prikkelende uitdaging. Daarna volgt een klassikale instructie over het doel van de les. Kinderen die voldoende hebben aan deze instructie gaan dan aan het werk. De anderen krijgen een verlengde instructie van de leerkracht. Na deze instructie kan iedereen aan het werk en loopt de leerkracht de hulprondes. De lessen worden afgerond met een aantal feedback vragen. Zoals wat heb je vandaag geleerd en wat ga je nu morgen anders doen?
Voor kinderen die minder uitleg nodig hebben en vaak sneller werken, hebben we extra oefenstof. Daarbij gaat het niet om ‘meer van hetzelfde’, maar om uitdagende leeropdrachten die hun nieuwsgierigheid en onderzoekshouding prikkelen. De hoeveelheid en de keuze van de oefenstof stemmen we af op de onderwijs- en instructiebehoefte van de kinderen.
‘Wij gaan altijd uit van jou. We sluiten aan bij jouw talent en gebruiken hiervoor onze eigen talenten.’
Kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun ontwikkeling en resultaten. Daarom werken we met dag- en weektaken, waarbij ze zelf kiezen wanneer ze taken doen en weten wanneer de taak klaar moet zijn. Daarnaast hebben ze ruimte voor hun eigen leerdoelen, die ze samen met de leerkracht bepalen.